Konkurs Grantowy Moje Silne Drzewo
- Utworzono: czwartek, 25, marzec 2010 22:17
- Odsłony: 2412
koordynatora Programu Moje Silne Drzewo:
Fundacja Nasza Ziemia, ul. Hoża 3 m.5, 00-528 Warszawa, tel./fax (22)
622 81 18
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.;
WNIOSEK O DOTACJĘ
Nazwa projektu
Posadź drzewo nad rzeką, daj rybom cień
I. INFORMACJE O WNIOSKODAWCY
1. Nazwa wnioskodawcy
Towarzystwo Przyjaciół Rzek Iny i Gowienicy
2. Adres
ulica Bolesława Chrobrego 17
miejscowość Stepnica
kod 72-112
poczta Stepnica
gmina Stepnica
powiat Goleniowski
województwo Zachodniopomorskie
e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
telefon 600889613
3. Osoba odpowiedzialna za realizację projektu, stanowisko (tel., e-
mail).
Artur Furdyna, prezes TPRIIG, 600889613, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
4. Imię i nazwisko osoby/osób uprawnionych do podpisania umowy
(tel., e-mail)
5. Artur Furdyna –prezes TPRIiG oraz Zarząd
6. 600889613, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
7. Dane rachunku bankowego wnioskodawcy, na który zostaną przekazane
środki:
numer rachunku 33 1240 3839 1111 0010 2023 6392
właściciel rachunku Towarzystwo Przyjaciół Rzek Iny i Gowienicy
nazwa banku PEKAO SA I O GOLENIÓW
adres banku ul. Konstytucji 3 Maja 24, 72-100 Goleniów
8. Osoba odpowiedzialna za rozliczenia finansowe ze sponsorami (tel.,
e- mail).
9. Mirosława Tadeja- skarbnik TPRIIG, <Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.>, +48 607
585 527
II. INFORMACJA O PROJEKCIE (na co zostanie wykorzystana dotacja)
1. Nazwa projektu- Posadź drzewo nad rzeką, daj rybom
cień
2. Streszczenie projektu
(max. ½ strony. Skrótowy opis celu projektu, jego uczestników,
zaplanowanych działań i sposobu ich przeprowadzenia, spodziewanych
efektów projektu oraz informacji na co zostanie przeznaczona dotacja.).
Celem projektu jest zwiększenie wiedzy nt. funkcji drzew w
środowisku nadrzecznym wśród lokalnej młodzieży i dorosłych oraz
polepszenie współpracy z organami decyzyjnymi w kwestii zagospodarowania
terenów nadrzecznych. W projekcie po pierwsze poruszamy wymiar
edukacyjny - edukacja ekologiczna dzieci, młodzieży oraz dorosłych jako
społeczności Goleniowa i lokalnych decydentów, oraz wymiar praktyczny -
nasadzenia drzew przy brzegach rzek Iny i Gowienicy, które mają
uzasadnienie naukowe.
Rzeka osłonięta drzewami jest chroniona przed nadmierną ekspozycją
słoneczną, co poprawia warunki tlenowe, przez zabezpieczenie przed
nadmiernym nagrzewaniem. Dodatkowo systemy korzeniowe są doskonałym
stabilizatorem brzegu zaś same drzewa redukują nutrienty z wody,
poprawiając jej parametry, co jest niesłychanie istotne dla
występujących tu najszlachetniejszych mieszkańców naszych rzek – ryb
łososiowatych, które mają duże wymagania tlenowe. Zawartość tlenu w
wodzie jest ściśle związana z jej termiką, im wyższa temperatura, tym
mniejsza pojemność tlenowa, a co za tym idzie, gorsze warunki dla
organizmów w danej rzece/jeziorze żyjących. Jednocześnie dolina rzeczna z
właściwymi jej zaroślami i lasami łęgowymi to szczególne siedlisko oraz
korytarz ekologiczny. W dzisiejszym mocno przekształconym przez
człowieka środowisku, to ostatnie oazy dla bardzo wielu dzikich
organizmów. Ochrona tych dolin, a także drzew, ich podstawowego elementu
nabiera szczególnego znaczenia. Tym bardziej istotne jest edukowanie
społeczeństwa w tej tematyce. Ponadto, dzikie naturalne doliny rzeczne,
wraz z zadrzewieniami stanowią zabezpieczenie przed nagłymi
wystąpieniami rzek z brzegów, co ma często miejsce w przypadku
uregulowanych rzek.
Projekt skierowany będzie do społeczności Goleniowa, ze szczególnym
naciskiem na przeorientowanie spojrzenia na znaczenie nadbrzeżnych
zadrzewień i przyjazne środowisku kształtowanie rzek w środowiskach
decydenckich. Uczestnikami projektu będzie regionalna młodzież w wieku
szkolnym – szkoła podstawowa, gimnazjum, oraz członkowie Towarzystw
Przyjaciół i Miłośników rzek pomorskich, grupy decyzyjne (melioranci,
samorząd). Dzięki uczestnictwu przedstawicieli sąsiednich Towarzystw
efekt projektu zwiększy swe oddziaływanie, gdyż w zamierzeniu maja oni
zdobytą wiedzę przekazać dalej. Uczestnicy wezmą udział w warsztatach
nt. funkcji drzew w środowisku, ich roli dla ekosystemów rzecznych i
naturalnej retencji oraz znaczeniu przyjaznego środowisku kształtowania
rzek. TPRIiG zajmuje się od kilku lat działalnością w zakresie ochrony
rzek i ichtiofauny dlatego też kwestia te są Towarzystwu szczególnie
bliskie. Tym bardziej istotny jest tu element edukacyjny i promocyjny,
gdyż w regionie panują niekorzystne trendy związane z często
nieuzasadnioną wycinką drzew.
W projekcie mamy zapewnione partnerstwo Polskiego Związku Wędkarskiego
(Szczecin) oraz Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych, z którymi to
jednostkami mamy dobrą współpracę w ramach prowadzonych przez nas
działań statutowych. Ponadto jeden z partnerów projektu zapewnia wkład
rzeczowy w postaci tablicy informacyjnej umieszczonej przy miejscu
planowanych nasadzeń.
Zaplanowane działania:
- warsztaty edukacyjne dla dzieci i młodzieży z regionu (szkoła
podstawowa, gimnazjum) - podczas warsztatów młodzieży przedstawiona
zostanie rola drzew w środowisku nadbrzeżnym rzek, gatunki drzew istotne
dla ekosystemów rzecznych. Będą to warsztaty terenowe, przeprowadzone
przed doświadczonych przyrodników, leśników.
- warsztaty dla lokalnych grup zawodowych związanych z kształtowaniem
terenów nadrzecznych- melioranci, władze lokalne, członkowie sąsiednich
Towarzystw Przyjaciół i Miłośników Rzek. Na warsztatach przedstawione
zostaną dobre przykłady z zakresu przyjaznego środowisku kształtowania
rzek, wypracowane metody porozumień i współpracy, zapobiegania
niepotrzebnym wycinkom drzew, możliwości ochrony rzek i polepszenia
zabezpieczenia przeciwpowodziowego dzięki nasadzeniom. Warsztaty również
zostaną przeprowadzone w terenie zważywszy na konieczność wizualizacji
lokalnych dobrych przykładów.
- nasadzenia drzew gatunków właściwych dla tego typu siedlisk
(nadrzecznych) skonsultowane ze specjalistą ds. ekologii Nadleśnictwa
Goleniów.
- Konsultacje związane z kształtowaniem terenów nadrzecznych -
działania mające na celu ochronienie nadrzecznych zadrzewień, poprzez
skonsultowanie wycinki zakrzaczeń przy rzece Inie.
- promocja medialna – postaramy się aby na każdym etapie realizacji
projektu zapewniona była jego widoczność w regionalnych mediach, ze
szczególnym naciskiem na uroczyste sadzenie drzew udziałem dzieci i osób
zaangażowanych w projekt.
Dotacja zostanie przeznaczona na powyższe działania, wymienione również w
opisie i budżecie projektu: opieka merytoryczna nad projektem,
przygotowanie i przeprowadzenie warsztatów i szkolenia, nasadzenie
drzew, promocja projektu w regionie, delegacje związane z działaniami
projektu.
Efektem projektu będzie lokalne podniesienie poziomu wiedzy dzieci i
młodzieży nt. funkcji i roli drzew nadbrzeżnych w odniesieniu do
ekosystemów wodnych, jako iż region pomorski jest jednym z najbardziej
„rzecznych” obszarów w kraju, zaś większość rzek pomorskich jest
naturalnymi tarliskami wędrownych łososiowatych, oraz innych ryb
wędrownych, oraz krągłoustych. W związku z tym zachowanie tych
ekosystemów w formie jak najbardziej dzikiej nabiera szczególnego
znaczenia dla ochrony bioróżnorodności. Drugim równie istotnym efektem
projektu będzie polepszenie współpracy z lokalnymi organami -
decyzyjnymi Zachodniopomorskim Zarządem Melioracji i Urządzeń Wodnych w
|Szczecinie, oraz lokalnymi samorządami w kwestii zagospodarowania i
zarządzania obszarami nadrzecznymi jako szczególnie cennymi dla regionu.
Długofalowo prowadzić to będzie naszym zdaniem do lepszego wpływu na
podejmowane w przyszłości decyzje odnośnie zagospodarowania przestrzeni
zgodnie z dobrym, zrównoważonym wykorzystaniem środowiska.
3. Liczba uczestników projektu
(bezpośrednio - młodzież i inne osoby aktywnie uczestniczące w projekcie
i pośrednio - wszystkie osoby zaangażowane w przynajmniej fragment
realizacji projektu).
Docelowa grupa uczestników projektu:
- warsztaty dla dzieci i młodzieży: informacja o warsztatach zostanie
rozesłana do lokalnych szkół w Goleniowie, przewidujemy udział po ok 30
uczniów na warsztatach, których postaramy się przeprowadzić dwie tury, w
zależności od zainteresowania. Przeprowadzimy wybór dzieci
zainteresowanych przyrodą, przy pomocy ich opiekunów, nauczycieli tak
aby w projekcie skorzystanie z wiedzy warsztatowej było jak najbardziej
efektywne. Bezpośrednio w warsztacie będzie uczestniczyło ok 30 uczniów +
opiekun, prelegenci i osoby prowadzące (5 osób).
- szkolenie dla dorosłych: bezpośrednio – uczestnicy szkolenia ok 30
osób + prelegenci i osoby prowadzące (ok 5 osób)
- pośrednio przewidujemy zaangażowanie ok 200 osób
4. Czas trwania projektu luty – czerwiec 2010
5. Na jakie lokalne potrzeby projekt odpowiada.
(określenie potrzeb lokalnego środowiska, wskazanie na źródła wiedzy o
tych potrzebach).
Region pomorski jest regionem o dużej liczbie rzek, które wraz z
najbliższym swoim otoczeniem niestety nie są przeważnie dobrze
zarządzane, lub obecne plany ich zagospodarowania kłócą się z
nowoczesnym sposobem „używania” środowiska, poprzez naśladowanie
przestarzałych wzorców regulacji, usuwania zwałek i tym podobnych
działań zubażających bioróżnorodność ekosystemów rzecznych. Często w
regionie tym podejmowane są absurdalne i nieuzasadnione decyzje o
wycince drzew, szczególnie w obszarach przy brzegach rzek co jest
najbardziej szkodliwym działaniem. Wynika to w dużej mierze z niewiedzy
już w młodym wieku, co przekłada się na późniejsze decyzje. Zatem w
projekcie tym kładziemy nacisk zarówno na młodzież w wieku szkolnym jak i
dorosłych z grup związanych z zarządzaniem obszarami przyrzecznymi.
Młodzież ma szkole lekcje biologii, jednak w ramach standardowego
programu szkolnego często nie ma czasu na zrealizowanie dogłębnie
wszystkich zagadnień przyrodniczych. Poprzez projekt chcemy zatem
zapewnić młodzieży dodatkową stymulację do zainteresowania się
problematyką przyrodniczą swojego regionu oraz pokazać możliwe działania
we własnym zakresie. Wzmocnimy efekt edukacyjny przez praktyczne
działania terenowe- część terenowa warsztatów oraz możliwość
uczestnictwa w nasadzeniach drzew i nadania imienia „swojemu drzewku”.
Pozwoli to dzieciom bardziej związać się emocjonalnie z tematem i
wzbudzi w nich większe zainteresowanie na dłużej. Jednocześnie projekt
przyczyni się do przeorientowania poglądów na kwestie ochrony zadrzewień
wśród grup, które bezpośrednio mają wpływ na te zadrzewienia.
Szczególnie istotne jest zrozumienie przez te grupy ekologicznego
znaczenia, jakie pełnią wzajemnie ze sobą powiązane elementy ekosystemu.
Brak wiedzy na ten temat często jest powodem pochopnych, do tego
całkowicie niepotrzebnych, działań skutkujących bardzo negatywnie dla
naturalnych ekosystemów.
6. Cel projektu
(konkretny, dobrze zdefiniowany, możliwy do realizacji w określonym
czasie i odpowiadający na konkretne potrzeby).
Celem projektu jest
zwiększenie wiedzy nt. funkcji drzew w środowisku nadrzecznym wśród
lokalnej młodzieży i dorosłych oraz polepszenie współpracy z organami
decyzyjnymi w kwestii zagospodarowania terenów nadrzecznych.
Projekt
ma uświadomić lokalnej młodzieży wagę i funkcję zadrzewień nadwodnych,
jakie pełnią drzewa w naszym życiu. Pozwoli to lepiej kształtować
przestrzeń związaną z obszarami nadrzecznymi i zapobiec nieprzemyślanym
wycinkom drzew w regionie.
7. Opis grupy odbiorców
(wiek,
sposób rekrutacji, miejsce zamieszkania, sposób dojazdu młodzieży
spoza miejscowości w której realizowany jest projekt).
Grupę
odbiorców stanowi młodzież lokalnych szkół z Goleniowa i Stepnicy
(gimnazjum i szkoła podstawowa) oraz dorośli – strona przyrodnicza i
grupy zawodowo związane z kształtowaniem terenów nadrzecznych.
Rekrutacja na warsztaty z młodzieżą będzie polegała na wysłaniu maili do
szkół oraz na umieszczeniu informacji o konkursie na stronie
internetowej Towarzystwa. Planujemy wybrać z pomocą nauczycieli uczniów
najbardziej zainteresowanych i żądnych wiedzy i oni będą stanowili grupę
warsztatową. Nie przewidujemy tu konieczności dojazdu młodzieży, gdyż
warsztaty odbywać się będą na miejscu.
Zaproszenie na warsztaty z dorosłymi zostanie rozesłane do potencjalnych
uczestników również drogą mailową, przyjmiemy tu w miarę możliwości
wszystkie osoby zainteresowane, gdyż zależy nam na konstruktywnej
dyskusji i wymiernych efektach tych warsztatów, ważnych dla całego
regionu.
8. Opis działań
(prosimy o wymienienie wszystkich zaplanowanych w projekcie działań.
Przy każdym działaniu prosimy o informację po co i jak zostanie
przeprowadzone cel danego działania oraz formy i metody pracy).
- warsztaty edukacyjne dla dzieci i młodzieży z regionu (szkoła podstawowa, gimnazjum) - do lokalnych szkół goleniowskich zostanie rozesłana informacja o możliwości udziału w projekcie, informacja ta zostanie również zamieszczona na stronie TPRIiG jako że w skład Towarzystwa wchodzą również młodzi jego członkowie. Podczas warsztatów młodzieży przedstawiona zostanie rola drzew w środowisku nadbrzeżnym rzek, gatunki drzew istotne dla ekosystemów rzecznych. Będą to warsztaty terenowe, przeprowadzone przed doświadczonych przyrodników, leśników, podczas których zakładamy aktywny udział dzieci i młodzieży (m.in. rozpoznawanie gatunków, prezentacja dzikiego nieuregulowanego odcinka rzeki z omówieniem znaczenia drzew w takim ekosystemie, która ma prawidłowy, naturalny kształt doliny rzecznej z zadrzewieniami właściwymi dla tej struktury przyrodniczej). Na koniec warsztatów przeprowadzony zostanie quiz/test sprawdzający nabytą wiedzę - Najbardziej aktywne dzieci zostaną nagrodzone torbami z logiem TPRIIG i projektu.
- warsztaty dla lokalnych grup zawodowych związanych z kształtowaniem terenów nadrzecznych- melioranci, władze lokalne, członkowie sąsiednich Towarzystw Przyjaciół i Miłośników Rzek. Grupa warsztatowa zostanie zróżnicowana tak, aby zarówno w gronie uczestników jak i prelegentów znaleźli się również przyrodnicy, ekolodzy, naukowcy z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, co zapewni efektywność i konstruktywność dyskusji. Na warsztatach przedstawione zostaną dobre przykłady z zakresu przyjaznego środowisku kształtowania rzek, wypracowane metody porozumień i współpracy, zapobiegania niepotrzebnym wycinkom drzew, możliwości ochrony rzek i polepszenia zabezpieczenia przeciwpowodziowego dzięki nasadzeniom.
- nasadzenia drzew gatunków właściwych dla tego typu siedlisk (nadrzecznych) skonsultowane ze specjalistą ds. ekologii Nadleśnictwa Goleniów. Proponowane gatunki do nasadzeń to olcha, dąb szypułkowy, wiąz, wierzba szara, w zależności od dostępnych sadzonek oraz zaleceń specjalisty. Postaramy się aby w działaniu tym uczestniczyły również dzieci zainteresowane warsztatami – będzie to dla nich dodatkowa atrakcja i zachęta do udziału w projekcie. Każde chętne dziecko będzie mogło nadać drzewku swoje imię, co będzie sprzyjało przedłużeniu efektu edukacyjnego. Nadanie imion drzewom wykonamy na nieinwazyjnych plakietkach plastikowych. Nasadzenia muszą być przeprowadzone we wstępnym etapie projektu ze względu na terminy takich zabiegów. Przewidujemy więc ten punkt projektu jako uroczyste zapoczątkowanie projektu, na które zaprosimy lokalne media. Jako ukoronowanie projektu pragniemy zwrócić się do Fundacji „Nasza Ziemia” o przekazanie i posadzenie jednego z drzew z certyfikatem, które posadzimy w miejscu powszechnie odwiedzanym przez Goleniowian- będzie ono symbolem dla całego projektu, przypominającym o drobnych acz znaczących dla nas i lokalnej społeczności krokach we wspólnej dbałości o lokalne środowisko.
- Konsultacje związane z kształtowaniem terenów nadrzecznych - TPRIIG prowadziło już w ostatnim okresie działania mające na celu ochronienie nadrzecznych zadrzewień, poprzez skonsultowanie wycinki zakrzaczeń na odcinku kilometra nad Iną poniżej drogi ekspresowej nr 3, gdzie, dzięki udziałowi członków TPRIIG wyznaczono drzewa do pozostawienia, a wycinkę krzaków zamieniono, na przeformowanie ich w drzewa, chronione przed bobrami siatką. Działania te również wpisujemy w niniejszy projekt, gdyż konsultacje te były integralną częścią zamierzonych działań.
- promocja medialna – postaramy się aby
na każdym etapie realizacji projektu zapewniona była jego widoczność w
regionalnych mediach, ze szczególnym naciskiem na uroczyste sadzenie
drzew udziałem dzieci i osób zaangażowanych w projekt. Informacja
zamieszczona zostanie na stronie internetowej Towarzystwa, a także w
lokalnych mediach: TVK ”Saton„ oraz „Gazecie Goleniowskiej” oraz „Głosie
Szczecińskim”. Istnieje również szansa na pokazanie projektu w
telewizji regionalnej TVP3 Szczecin.
9. Harmonogram
projektu (kalendarium realizacji zaplanowanych działań)
Zadanie Termin
1 Konsultacje - luty
2 Rekrutacja na
warsztaty dla dzieci i dla dorosłych - kwiecień
3 Nasadzenia drzew
- kwiecień
4 Przygotowanie warsztatów - maj
5
Przeprowadzenie warsztatów - maj/czerwiec
6 Promocja medialna -
kwiecień/czerwiec
7 Zakończenie projektu - czerwiec
10. Planowane
efekty projektu (ekologiczne, rzeczowe i medialne).
Efekty
ekologiczne:
ü zwiększenie świadomości ekologicznej w
zakresie gatunków drzew cennych nad rzekami oraz ich znaczenia dla
zdrowych ekosystemów rzecznych wśród uczniów
ü poprawa współpracy
z lokalnymi decydentami w zakresie zarządzania i gospodarowania
przestrzenią nadbrzeżną rzek, zwiększenie stopnia konsultacji
planowanych działań dot. drzew nad rzekami z organizacjami pozarządowymi
w regionie, większy stopień oddziaływania na decydentów poprzez
pozerzenie ich świadomości o dobre praktyki.
ü nasadzenia drzew w
obszarach nadrzecznych Iny i Gowienicy, co sprzyjać będzie m.in.
poprawie termiki wód i naturalnej retencji.
Efekty rzeczowe:
ü
nasadzenia drzew wraz z certyfikowanym drzewem -symbolem od Fundacji
Nasza Ziemia
ü materiały prasowe i informacyjne, co sprzyjać
będzie nagłośnieniu zaplanowanych działań, poszerzeniu kręgu
zainteresowanych projektem, także w wymiarze medialnym.
ü torby
promocyjne- nagrody
ü zamieszczenie informacji o projekcie na stronie internetowej
ü nagłośnienie w mediach regionalnych celem poszerzenia efektu edukacyjnego projektu
ü informacja o projekcie na stronie www TPRIiG i stronach zaprzyjaźnionych
ü promocja w postaci toreb płóciennych będących jednocześnie nagrodami rzeczowymi
11. Analiza zagrożeń dla realizacji projektu (co może zagrozić realizacji i jakie są rozwiązania alternatywne)
Zagrożeniem projektu może być małe zainteresowanie kręgów decydenckich chętnych do udziału w warsztatach ze względu na „skostniałe” wypracowane przez lata procedury działań, jednak myślimy iż z racji na współpracę z niektórymi organami lokalnymi uda się to zagrożenie wyeliminować.
Drugim punktem problematycznym może być skuteczność nasadzeń, która jest uzależniona od warunków aury, jednak nasadzenia te będą wykonywane zgodnie z zaleceniami specjalisty z Nadleśnictwa Goleniów, w wyznaczonym terminie, zgodnym z cyklem wegetacji drzew.
12. Realizatorzy projektu i ich kwalifikacje. W przypadku organizowania szkoleń prosimy o załączenie informacji o kwalifikacjach trenerów .
Realizatorami projektu będą członkowie TPRIIG, od kilku lat skutecznie realizujący lokalnie zadania ochrony środowiska swych statutowych rzek oraz propagujący wiedzę ekologiczna w społeczeństwie. TPRIIG uczestniczyło już w projektach pro środowiskowych wspólnie z Federacją Zielonych Gaja oraz Nadleśnictwem Goleniów i Polskim Związkiem Wędkarskim.